Sobota, 28 stycznia 2023
W erze informacji, czas jest cennym towarem i czymś, na co ludzie nie chcą poświęcać zbyt wiele czasu. W rezultacie, przeciętny odwiedzający czyta tylko około 20% zawartości strony.
Dla projektantów stron internetowych i deweloperów oznacza to kilka rzeczy: po pierwsze, musisz upewnić się, że tworzone przez Ciebie strony internetowe są tak wciągające, jak to tylko możliwe; po drugie, musisz znaleźć sposób na wyróżnienie najważniejszych informacji na każdej stronie; po trzecie, każdy nowoczesny projektant musi tworzyć zasoby, które są łatwe w użyciu dla dzisiejszych szybkich klientów.
Sprawianie, by strony internetowe były bardziej skanowalne, to sposób, w jaki projektant robi to, co do niego należy, aby zapewnić klientom, którzy wchodzą na stronę, szybkie i wygodne doświadczenia, których potrzebują.
W jaki sposób projektanci mogą wykorzystać skanowalność?
Na pierwszy rzut oka, koncepcja tworzenia strony internetowej pod kątem skanowalności jest dziwna.
Większość projektantów rozpoczyna swoje projekty z myślą o tym, by klienci pozostawali na stronie tak długo, jak to tylko możliwe. Dziwne jest więc myślenie, że chciałbyś ułatwić użytkownikom przeskakiwanie z jednej strony na drugą w ciągu kilku sekund.
Jednakże, skanowalność nie polega tylko na dostarczaniu informacji i usuwaniu użytkowników ze strony. Kiedy strony są łatwe do skanowania, sprawiają, że klienci szybciej i łatwiej przesuwają się w dół lejka zakupowego. Szybsza i wygodniejsza podróż klienta prowadzi do lepszych doświadczeń użytkownika i większej liczby konwersji.
Spójrzmy na przykład na Netflix. Nie podaje on zainteresowanym użytkownikom tony informacji na swojej stronie głównej. Zamiast tego, kluczowe cechy produktu są wyeksponowane w jasny i pogrubiony sposób na środku ekranu, wraz z jednym prostym wezwaniem do działania: Get Started.
Projektowanie pod kątem skanowania oznacza, że użytkownicy na stronie mogą łatwo rzucić okiem na ekran i natychmiast uzyskać dostęp do wszystkich informacji, których potrzebują, aby wykonać kolejny krok w swojej podróży kupującego.
Nie ma potrzeby przewijania strony i zastanawiania się, co zrobić dalej.
Według analityka Jacoba Nielsena, skanowalność jest niezbędna, ponieważ ludzie szukają konkretnych rzeczy na każdej odwiedzanej stronie.
Klienci nie czytają stron internetowych słowo po słowie. Zamiast tego, skanują zawartość, wyłuskując informacje, które spełniają ich wymagania.
Jak więc sprawdzić, czy Twoje strony internetowe są skanowalne?
Zacznij od zadania sobie następujących pytań:
Na przykład, gdy ktoś trafia na stronę główną Evernote, można założyć, że chce:
Dlatego projektant stojący za witryną Evernote umieścił na górze strony natychmiastową porcję przydatnych informacji: "Tame your work, organize your life" mówi klientom dokładnie, o co chodzi w całym produkcie. Krótki akapit informacji pod spodem może dostarczyć kilku dodatkowych szczegółów, jeśli klienci tego potrzebują, po czym następuje natychmiastowe wezwanie do działania: Zarejestruj się za darmo.
Wezwanie do działania nie tylko mówi użytkownikom, co mają robić dalej, ale także przekazuje im najważniejszą informację, której potrzebują od razu: to jest za darmo.
Skanowalne strony takie jak ta są przydatne, ponieważ:
Jakie są więc najlepsze rzeczy, które możesz zrobić, aby Twoje strony były tak łatwe do skanowania, jak to tylko możliwe?
Hierarchia wizualna to sposób na uporządkowanie treści na Twojej stronie w taki sposób, aby odpowiadała ona sposobowi, w jaki ludzie z niej korzystają. Na przykład, jeśli trafisz na stronę bloga, oczekujesz, że najpierw zobaczysz nagłówek, być może informacje o autorze i inne istotne informacje, a dopiero potem treść.
Mimo, że projektanci kuszą użytkowników, aby zaskoczyć ich nowymi strategiami wizualnymi, najlepszym sposobem na uczynienie treści bardziej czytelnymi jest danie użytkownikom dokładnie tego, czego oczekują.
Jeśli nie jesteś pewien, jak powinna wyglądać dana strona, spróbuj sprawdzić, jak wygląda konkurencja.
Jedną z najbardziej oczywistych zasad hierarchii wizualnej jest to, że główna nawigacja powinna zawsze znajdować się na górze strony.
Klienci oczekują, że będą patrzeć na górę strony, aby znaleźć nawigację. Nie chcą być zmuszeni do przewijania Twojej strony, szukając sposobu na przejście do innej strony. Jeśli chcesz maksymalnie ułatwić użytkownikom przeskakiwanie z jednej strony na drugą, możesz przypiąć pasek nawigacyjny do strony, tak aby pozostawał z użytkownikami podczas przewijania.
Biała przestrzeń, przestrzeń negatywna, czy jakkolwiek ją nazwiesz - to część Twojego projektu, która pozostaje pusta.
Biała przestrzeń jest kluczowa, ponieważ daje wszystkim obiektom na stronie trochę tak potrzebnego miejsca do oddychania. Bez wystarczającej ilości wolnej przestrzeni na stronie, nie da się jej skanować, ponieważ klient będzie miał zbyt wiele informacji do przyswojenia na raz.
Na przykład, zauważ jak duże są odstępy pomiędzy każdym elementem na stronie Forbes. Odpowiednia ilość przestrzeni negatywnej na Twojej stronie gwarantuje, że użytkownicy będą mogli szybko przyswoić fragmenty informacji i wykorzystać je do podjęcia decyzji co do dalszego postępowania.
Aby upewnić się, że na stronach Twojej witryny jest wystarczająco dużo przestrzeni negatywnej, zadaj sobie pytanie, jakie są kluczowe elementy, na które użytkownicy zwracają uwagę po wejściu na stronę. Najważniejsze elementy powinny być następujące:
Wszystko inne można zazwyczaj usunąć. Przykładowo, jeśli Forbes chciałby, aby powyższa strona była bardziej czytelna, mógłby łatwo usunąć reklamy i przyciski udostępniania w mediach społecznościowych.
Każda strona na witrynie internetowej istnieje w hierarchii w ramach podróży klienta.
Strona główna prowadzi klientów do stron produktowych, które prowadzą do strony kasy, która łączy się ze stroną z podziękowaniem, która odsyła odwiedzającego do innej strony produktowej, i tak dalej.
Przy projektowaniu pod kątem skanowalności kluczowe jest, aby kolejny krok w podróży był jak najbardziej oczywisty. Zazwyczaj oznacza to umieszczenie wezwania do działania "powyżej fałdy", gdzie klient może je natychmiast zobaczyć.
Idealnie, strony skanowalne powinny mieć tylko jedno CTA. Dzięki temu Twoi odbiorcy nie będą zdezorientowani lub przytłoczeni wyborem.
Jeśli jednak masz wiele CTA, zastanów się, jak wygląda podróż przeciętnego klienta i do czego będzie chciał dotrzeć w pierwszej kolejności.
Jeśli te przyciski nie przemawiają do klienta, może on przewinąć stronę nieco dalej i zobaczyć inne opcje "następnego kroku", takie jak zakupy "niezbędników do samoizolacji" lub przeglądanie innych popularnych kategorii produktów:
Testowanie pod kątem skanowalności oznacza sprawdzenie każdej strony i upewnienie się, że jest ona tak łatwa, jak to tylko możliwe, aby klienci mogli przejść przez proces zakupu tak szybko, jak chcą.
Odwiedź każdą stronę, którą projektujesz w ramach podróży kupującego i zapytaj, jak szybko zajmie użytkownikom końcowym dotarcie z punktu A do punktu B i dalej. Oto kilka typowych problemów, które mogą spowolnić podróż klienta i zaszkodzić łatwości skanowania:
Skanowalność staje się coraz ważniejszym pojęciem w dzisiejszym zabieganym krajobrazie.
Teraz, gdy coraz więcej klientów przegląda strony internetowe ze swoich smartfonów lub sprawdza produkty w podróży, projektanci muszą uważniej myśleć o dostosowaniu się do tego zwinnego środowiska.
Skanowalne strony, które przesuwają odwiedzających wzdłuż cyklu zakupowego i do następnego etapu lejka sprzedażowego, przyniosą lepsze wyniki dla Twoich klientów, a tym samym lepsze wyniki dla Ciebie.