Sobota, 21 maja 2022

UX z mapami w designowaniu stron internetowych

14 stycznia 2022

Mapy to fascynująca metoda przekazywania treści. W najlepszym wypadku mogą one tworzyć intuicyjny sposób prezentacji informacji i interakcji z nimi. Jest to przewaga, jaką mapy cyfrowe, za pośrednictwem aplikacji mobilnych i stron internetowych, mają nad mapami drukowanymi i obrazami, w przypadku których interakcja nie jest możliwa.

Ale ważne jest, aby zrozumieć, że więcej danych ≠ lepsze doświadczenia. Wszyscy mamy obecnie tak wiele danych dostępnych za pośrednictwem wielu usług, że prawdopodobnie największym wyzwaniem nie jest pozyskiwanie informacji, ale ich filtrowanie. Możemy poradzić sobie tylko z taką ilością informacji, zanim zostaniemy przeciążeni. Ten problem może być wszechobecny w przypadku map. Na mapie znajduje się tak wiele potencjalnych punktów zainteresowania, że konieczne jest jasne określenie, co powinno być wyeksponowane dla użytkowników.

Ponadto, UX design, projektowanie map i interfejs użytkownika są krytyczne. Podczas gdy mapy mogą być potężnym sposobem na przyciągnięcie ludzi, jeśli użytkownicy końcowi czują, że nie wziąłeś nawet pod uwagę projektu wizualnego, będą "odbijać się" od twojej strony lub aplikacji w mgnieniu oka.

 

Typowe przypadki użycia

Kiedy mapy są przydatne i jakie problemy rozwiązują? Przejdźmy od razu do najczęstszych przypadków użycia map w projektowaniu stron internetowych.

Nawigacja i kierunek

Jak pokazuje Google Maps, nawigacja i kierunek są prawdopodobnie klasycznym studium przypadku dla interaktywnych map. Jesteś w jednym miejscu i musisz dostać się do innego. Możesz wpisać swój cel, swoją aktualną lokalizację, a mapa przedstawi propozycje dojazdu. Możesz wybrać metodę podróży i dostosować żądany czas odjazdu lub przyjazdu. Musisz jednak najpierw zrozumieć, jakiej funkcjonalności potrzebują Twoi użytkownicy. Jak te opcje są wyświetlane użytkownikom jest krytycznym elementem projektowania UX.

Ponadto, jeśli użytkownicy szukają opcji, takich jak miejsce, gdzie można zjeść, nie jest to takie proste. W takim przypadku, to jak Twoja mapa radzi sobie z przesuwaniem w czasie rzeczywistym, gdy użytkownicy przesuwają palcem po mieście, będzie dużym problemem.

Geograficzne pokazywanie relacji i trendów

To jest coś, co można zobaczyć podczas każdych wyborów w każdym zachodnim kraju. Wszyscy przyzwyczailiśmy się do oglądania map, które przedstawiają nam stan, w jakim znajduje się dany stan lub miejsce, które zajmuje dana partia. Następnie, możemy zobaczyć prognozy oparte na intencjach wyborców i wynikające z nich przewidywane zmiany w głosowaniu. Następnie, dane exit poll mogą być wyświetlane z mapą aktualizowaną na bieżąco, aż do momentu potwierdzenia ostatecznego wyniku.

Zdolność do tego jest niezbędna, ponieważ jeśli użyto by statycznej mapy, byłaby ona nieaktualna za każdym razem, gdy pojawiłby się nowy sondaż. Ponadto, intencje wyborcze mogą się zmieniać w trakcie kampanii, więc takie mapy muszą być dynamiczne. Oczywiście, takie mapy są tylko tak dokładne, jak dostępne dane, jak pokazała mapa wyborów w USA w 2016 roku.

Pokaż interesujące punkty

Jak wspomniano wcześniej, istnieje wiele danych, które mogą być eksponowane dla użytkowników map. Nie oznacza to jednak automatycznie, że tak powinno być. Kluczem jest użyteczność. Na przykład, kiedy patrzysz na mapę, zazwyczaj najpierw widzisz kluczowe punkty zainteresowania. To, które punkty zainteresowania zostaną zaprezentowane użytkownikowi, może być różne.

Jednym z wariantów jest poziom powiększenia. Jeśli mapa pokazuje całe miasto, poziom szczegółowości mapy jest celowo ograniczony. Użytkownik zobaczy dzielnice, duże drogi lub elementy geograficzne, takie jak rzeki. Jeśli prezentowane byłyby bardziej szczegółowe informacje, użytkownicy, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, byliby przytłoczeni. Nawet na tym poziomie można zauważyć różnice w typografii. Może to być np. pogrubiona nazwa miasta lub nazwy różnych obszarów pisane wielkimi literami. Tak więc poziom szczegółowości jest połączony ze skalą mapy. Powiększenie mapy o kilka centymetrów spowoduje wyeksponowanie ważnych punktów zainteresowania, takich jak muzea. Powiększenie do konkretnych dzielnic ujawni restauracje, kawiarnie i uniwersytety. Ta wizualna hierarchia jest krytycznym sposobem zarządzania wyeksponowanym poziomem informacji.

Ale informacje są nadal abstrahowane. Dopiero gdy stukniesz w muzeum, zobaczysz informacje o godzinach otwarcia i zajętości. Informacje te są również zazwyczaj prezentowane wraz ze zdjęciami i recenzjami użytkowników. Kontekst jest również brany pod uwagę, więc zaczniesz widzieć lokalne hotele i restauracje. Ważne są więc nie tylko poszczególne punkty zainteresowania, ale także połączenia między nimi.

 

6 wskazówek, jak ulepszyć interaktywne mapy

Jakie są wyzwania związane z tworzeniem efektywnych map i jak rozwiązać problem przeładowania danymi? Odpowiemy na to pytanie i omówimy najważniejsze aspekty tworzenia map.

1. Zapewnij bezpieczeństwo i zaufanie do marki

GDPR czyli Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Jest to niezwykle ważne prawo europejskie, które rozszerza szeroki zakres ochrony prawnej dla obywateli europejskich w zakresie danych osobowych. Nie jest możliwe tutaj, aby objąć pełny zakres prawa, ale oto kilka krótkich kluczowych punktów:

  • Do przetwarzania danych osobowych wymagana jest zgoda; nie można jej zakładać.
  • Musisz mieć politykę retencji informacji, które mogą identyfikować ludzi

Należy mieć świadomość, że to ostatnie nie obejmuje tylko celów komercyjnych. Studenci prowadzący badania naukowe muszą składać formularze GDPR, które dotyczą tego, jakiego rodzaju dane pozyskują i w jaki sposób będą je zatrzymywać.

Jednak najważniejszym kontekstem jest kontekst komercyjny. Jeśli firma doświadczy naruszenia danych, może zostać ukarana grzywną w wysokości do 20 milionów euro lub 4% rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku finansowego, w zależności od tego, która z tych kwot jest wyższa. Dlatego każda firma przechowująca dane, które mogą zidentyfikować jej klientów, będzie musiała ocenić ryzyko i zgodność z przepisami. Pamiętaj: chodzi o 4% światowych obrotów, a nie obrotów w UE.

Ponadto wszystko, co dotyczy Twojej firmy, a co jest widoczne dla klientów lub użytkowników, stanowi rozszerzenie Twojej marki. Dlatego musisz ocenić swoje mapy pod kątem zgodności z marką. Jeśli masz podstawowe kolory marki, a twoja mapa nie przestrzega ich, to jest to bardzo zły wygląd. Uzyskaj kody heksadecymalne kolorów bezpośrednio od zespołu marki i zaangażuj je w projektowanie.

2. Użyj odpowiedniego typu mapy

Ważne jest również, aby rozważyć, jaki typ mapy jest najbardziej odpowiedni dla danego przypadku użycia. Zastanów się, czego potrzebują Twoi użytkownicy, co chcesz im przekazać, jakie informacje chcesz przedstawić i jak najlepiej je zaprezentować.

Na przykład, mapy w stylu punktów zainteresowania w aplikacji turystycznej będą o wiele bardziej pomocne niż mapy cieplne: ludzie chcą wiedzieć, gdzie coś jest, kluczowe dane, takie jak godziny otwarcia, i jak się tam dostać. Mapa ciepła pokazująca liczbę odwiedzających każdą atrakcję lub obszar miasta raczej nie będzie przydatna dla turystów. Jednakże, może to być przydatne dla samych atrakcji, aby mapować ich odwiedzających według mapy cieplnej w czasie. Może to pomóc większym muzeom w określeniu, które eksponaty cieszą się największą popularnością.

Transport for London śledzi ruch pasażerów w londyńskim metrze poprzez wykrywanie, kiedy urządzenie z Wi-Fi wchodzi w zasięg, a następnie wychodzi poza niego. Wykorzystuje to do zrozumienia ogólnych podróży użytkowników i ruchów na poszczególnych stacjach, aby lepiej zarządzać zakłóceniami.

3. Unikaj wyskakujących okienek

Powinno się już rozumieć, że auto pop-upy są pogardzane. Nie ma znaczenia, co robią lub co oferują; niechciane wyskakujące okienko może tylko przeszkadzać. Poziom wpływu jest jeszcze większy na telefonie, gdzie wyskakujące okienka zajmują jeszcze więcej miejsca na ekranie.

Z tego powodu wielu użytkowników zamyka je, nawet ich nie czytając. Jeśli więc używasz pop-upów, nie oszukuj się. Jesteś prawdopodobnie po prostu irytujące użytkowników i zwiększa prawdopodobieństwo, że będą "odbijać się" lub odinstalować.

4. Unikaj Auto-Geolokacji

Auto-geolokalizacja brzmi niesamowicie wygodnie, ale może powodować prawdziwe problemy. Na przykład, jeśli są jakieś błędy z auto-geolokalizacji, można uzyskać fałszywe wyniki. Jeśli ktoś łączy się za pośrednictwem sieci Wi-Fi w budynku publicznym, możesz otrzymać fałszywe wyniki. Jeśli łączą się przez VPN, to jeśli nie uzyskasz adresu IP użytkownika i nie sprawdzisz, czy jest to portal wyjściowy VPN, możesz otrzymać fałszywe wyniki.

Problem ten jest najbardziej znaczący w przypadku map mobilnych. Jeśli użytkownik mapy patrzy na mapę punktów zainteresowania, prawdopodobnie ma konkretny i natychmiastowy użytek. Oznacza to, że w ich najlepszym interesie jest uzyskanie jak najdokładniejszych wyników. Dlaczego więc po prostu ich nie zapytać?

Precyzja i dokładność

Te terminy mają specyficzne znaczenie w geolokalizacji. Precyzja" to dokładność danych. Dokładność" to stopień dopasowania informacji na mapie do rzeczywistego świata. Dlatego precyzja i dokładność muszą być dokładne, w przeciwnym razie dane mogą stracić na wartości. Odnosi się to nie tylko do gromadzenia danych, ale także do ich reprezentacji. Na przykład, jeśli posiadasz dane na poziomie ulic, ale Twoje mapy nie przedstawiają poszczególnych ulic, to każda reprezentacja danych na tej mapie prawdopodobnie będzie miała niską dokładność. Mapa ta może z powodzeniem abstrahować od nieistotnych informacji, ale przedstawiać nieprecyzyjny i niedokładny obraz.

5. Unikaj legend mapowych tak bardzo jak to możliwe

W wielu przypadkach, przede wszystkim map punktów zainteresowania, nie są one już potrzebne. Istotną częścią projektowania user experience jest nie tylko hierarchia wizualna, ale również hierarchia informacji. Na komputerze stacjonarnym lub laptopie można przejechać myszką, aby uzyskać najważniejsze informacje o danym miejscu, np. nazwę muzeum i godziny otwarcia. Na urządzeniu mobilnym można stuknąć tę lokalizację, aby uzyskać najważniejsze informacje, i można stuknąć inną lokalizację, aby przejść dalej; nie trzeba nawet naciskać przycisku wstecz. Biorąc to pod uwagę, legenda mogłaby przeszkadzać. Tak więc ten prosty element projektowania informacji rozwiązuje problem przeładowania informacjami.

Jak w przypadku wszystkich zasad, istnieją wyjątki. Dobrym z nich jest mapa cieplna, gdzie gęstość tego, co jest mierzone, musi być zakomunikowana. Nie ma znaczenia, jakie są to dane; po prostu musi to być coś, gdzie mapowanie zapewnia lepszy wgląd, zwłaszcza jeśli informuje o podejmowaniu decyzji. Sprzedaż jest doskonałym przykładem dla krajowej lub międzynarodowej firmy. Oczywiście, prognozowanie pogody może wykorzystywać dosłowne mapy ciepła.

6. Zgodność z dostępnością

Nie każdy ma doskonały wzrok. Nawet jeśli ktoś ma doskonały wzrok, nadal może być niewidomy na kolory (8% mężczyzn i 0,5% kobiet). Biorąc to pod uwagę, weź pod uwagę standardy dostępności W3C i traktuj je jako poziom odniesienia lub minimalną barierę wejścia dla zgodności. Nie powinieneś czuć się dobrze z możliwością wykluczenia 8% swoich potencjalnych odbiorców lub klientów. Zadbaj o zaangażowanie projektantów UX i nie unikaj tworzenia projektów stron internetowych przyjaznych dla seniorów.

Mówiąc prościej: wyobraź sobie, że możesz odwołać się do nowej grupy demograficznej, która nie jest obsługiwana. Jeśli Twoja konkurencja ich ignoruje, możesz dać im prawdziwy powód, aby wybrali właśnie Ciebie, podejmując kilka prostych kroków. Jeśli konkurencja wychodzi im naprzeciw, Ty również musisz to zrobić. Jeśli tego nie zrobisz, dasz potencjalnym klientom powód do zignorowania Cię.

 

Wnioski

Kluczowym wnioskiem jest to, że jest o wiele więcej do tworzenia dobrych map niż tylko dobra kartografia. To też może być kluczowe, choć może się to różnić w zależności od przypadku użycia.

Będzie to wysiłek zespołowy, ponieważ mapa będzie zawierać zestawy danych, decyzje projektowe i, tak, kartografię. Konieczne będzie również zaangażowanie marki i działu IT. Pomyśl więc o zasadach projektowania i metodologii rozwoju.

Przede wszystkim, jakie są potrzeby Twoich użytkowników? Jeśli nie przeprowadziłeś żadnych badań z użytkownikami lub nie poświęciłeś czasu na zrozumienie podróży klienta, czy dodajesz coś lub przeszkadzasz? Łatwo jest postrzegać dział, który zażądał mapy, jako interesariuszy, ale prawdopodobnie powinieneś również postrzegać swoich użytkowników jako interesariuszy.

Brzmi to skomplikowanie, ale jak miejmy nadzieję teraz doceniasz, mapa jest prawdopodobnie bardziej skomplikowana niż myślałeś.

 

Obrazek zamieszczony na stronie Pexels.