Sobota, 21 maja 2022

Wyrób sobie markę: 6 wskazówek, jak wprowadzić istotę marki na swoją stronę internetową

6 stycznia 2022

Co sprawia, że firma jest wyjątkowa? Istnieją setki organizacji sprzedających fast foody, ale tylko jedna McDonalds. Prawdopodobnie natknąłeś się też na dziesiątki firm technologicznych, ale żadna z nich nie wzbudza takiego samego rodzaju lojalności i zaangażowania jak Apple. Dlaczego więc ludzie zakochują się w niektórych firmach bardziej niż w innych?

W większości przypadków sprowadza się to do jednej rzeczy: istoty marki. Istota Twojej marki, lub tożsamość marki, reprezentuje wszystkie unikalne elementy Twojej firmy, które odróżniają ją od konkurencji. Nie chodzi tylko o Twoje logo czy kolory, które wybrałeś dla swojej strony internetowej. Istota Twojej marki obejmuje wszystkie wizualne aktywa, których używasz oraz te mniej namacalne koncepcje, takie jak wartości marki i osobowość.

Kiedy Twoi klienci decydują, od której firmy chcą kupić, nie szukają po prostu kolejnego przedsięwzięcia z najtańszymi produktami. Zamiast tego, Twoi odbiorcy chcą kupować od firmy, z którą czują się związani. Tu właśnie wkracza Twoja marka.

Wprowadzanie esencji marki na stronę internetową pomaga nadać Twojej cyfrowej obecności ten dodatkowy akcent, który odróżnia Cię od innych podobnych firm.

Więc, jak zacząć?

Co to jest esencja marki?

Esencja marki to zbiór podstawowych cech, które definiują Twoją markę. To więcej niż pojedynczy zasób, esencja obejmuje wszystko, począwszy od unikalnego tonu głosu, poprzez wizerunek marki, przesłanie, a nawet to, co reprezentujesz.

Więcej niż tylko pojedynczy zasób, Twoja esencja obejmuje wszystko

Kiedy próbujesz zwiększyć swoje szanse na sprzedaż, esencja marki pomaga zbudować rodzaj powinowactwa z klientami. Twoi klienci dostrzegają aspekty Twojego charakteru, z którymi mogą się identyfikować, takie jak nowoczesny i zabawny wizerunek lub zaangażowanie w zrównoważone praktyki. To właśnie to powinowactwo przekonuje klienta, aby raz za razem wybierał właśnie Twoją firmę zamiast konkurencji.

Twoja strona internetowa jest jednym z pierwszych miejsc, które odwiedza klient szukający odpowiedzi. Może on natknąć się na Twoją stronę podczas wyszukiwania frazy kluczowej w Google lub natknąć się na nią w mediach społecznościowych. Kiedy trafią na stronę produktu lub stronę główną, wszystko co się tam znajduje powinno pomóc im nawiązać natychmiastową więź emocjonalną.

Jedyny problem?

Trudno jest przedstawić unikalną tożsamość marki za pomocą standardowego szablonu strony internetowej. Jeśli Twoja strona wygląda tak samo jak kilkanaście innych sklepów internetowych, jak możesz przekonać swoich klientów, że jesteś lepszy?

Dlaczego Twoja strona potrzebuje wyrazu marki

Pierwsze wrażenie to poważna sprawa.

W idealnym świecie, odwiedzający będą lądować na Twojej stronie i natychmiast zakochają się w tym, co tam znajdą. Tak więc wszystko, od unikalnego projektu strony głównej po zdjęcia na stronach produktów, powinno zachwycać i robić wrażenie na odbiorcach.

Niestety, jeśli tylko jeden element jest niewłaściwy, możesz również wywrzeć złe wrażenie na swoich klientach. Dodanie elementów esencji marki do Twojej strony będzie:

  • Zbuduj zaufanie u swoich odbiorców: Twoja marka powinna być spójnym elementem wszystkiego, co robi Twoja firma, od sprzedaży produktów po interakcję z klientami. Kiedy konsumenci lądują na Twojej stronie internetowej, wszystko - od logo po wybrane kolory - powinno im przypominać o tym, kim jesteś i co reprezentujesz. Ta spójność przyczyni się do zwiększenia wiarygodności Twojej firmy.
  • Wyróżnij się: Jak wiele innych firm podobnych do Twojej jest dziś w Internecie? Esencja Twojej marki pomaga wyróżnić Cię jako wyjątkową poprzez pokazanie tego, co jest w Tobie naprawdę unikalne. To szansa, aby przypomnieć odbiorcom o Twoich wartościach i sprawić, że zapomną o konkurencji.
  • Stwórz emocjonalną więź: Esencja marki, która pokazuje Twoje unikalne wartości, misję i osobowość pomoże stworzyć emocjonalną więź z odbiorcami. Pamiętaj, że ludzie zakochują się w ludzkich cechach stojących za Twoją marką!

Proste sposoby na dodanie esencji marki do Twojej strony internetowej

Ponieważ istnieje tak wiele elementów, które składają się na silną esencję marki, istnieje również wiele sposobów na dodanie jej do swojej strony internetowej. Niezależnie od tego, czy chodzi o użycie określonych kolorów, aby wywołać emocjonalną reakcję fanów, czy też o dodanie unikalnego tonu głosu do treści, nie brakuje sposobów, aby pokazać, co czyni Cię wyjątkowym.

1. Ostrożnie używaj kolorów swojej marki

Kolory marki są ważną częścią jej istoty. Wejdź do sklepu Target, a jaskrawe odcienie czerwieni natychmiast dodadzą Ci energii. Podobnie, gdy widzisz McDonalds, że złoty łuk logo może natychmiast przypomnieć o radości i odżywiania.

Psychologia kolorów odgrywa znaczącą rolę w każdym atucie marki, który tworzysz, od opakowania, które wybierasz dla swoich produktów, po odcienie w Twoim logo. Mając to na uwadze, powinieneś efektywnie wykorzystywać kolory również na swojej stronie internetowej. Trzymaj się tego samego wyboru odcieni w każdym cyfrowym środowisku online.

Na przykład, firma Knotty Knickers używa różnych odcieni różu i bieli, aby przekazać uczucia kobiecości i komfortu. Nie tylko strona internetowa jest wypełniona tymi kolorami, ale firma stosuje podobne odcienie również na swoich stronach w mediach społecznościowych.

Wszystko, od podkreśleń na Insta Knotty Kickers do dekoracji na ich zdjęciach, zawiera miękkie odcienie różu, które sprawiają, że firma jest rozpoznawalna.

Pamiętaj, konsekwentne stosowanie kolorów jest psychologicznie udowodnione, aby pomóc poprawić rozpoznawalność nawet o 80%. Więc niech twoje kolory świecić przez.

2. Poznaj swój typ

Twoje kolory są tylko jednym z elementów istoty Twojej marki.

Czcionki i typografia to kolejne elementy, których klienci używają, aby rozpoznać i zrozumieć Twoją firmę. Istnieje wiele różnych stylów czcionek, a nowe pojawiają się cały czas. Jednakże, Twoja firma powinna mieć określony wybór czcionek, których używa wszędzie.

Jeśli masz logo typu typeface, to możesz mieć jeden konkretny rodzaj czcionki dla tego, jak logo Original Stitch tutaj:

Na górze, można również użyć jednej czcionki dla tekstu "nagłówka" na swojej stronie internetowej i coś nieco innego dla tekstu ciała. Twój nagłówek i tekst główny muszą być niezwykle przejrzyste i łatwe do odczytania na każdym urządzeniu, jeśli chcesz odwołać się do swojej grupy docelowej.

Jednak jest coś więcej niż tylko wybór czegoś czytelnego, aby uzyskać czcionki w prawo. Czcionki, które wybierzesz, muszą mówić coś o Twojej firmie i o tym, co ona reprezentuje. Na przykład, nowoczesna bezszeryfowa czcionka strony internetowej Original Stitch daje poczucie przyszłościowej czystości i stylu.

Czcionki te są modne i nieformalne, idealne dla luksusowej firmy odzieżowej. Alternatywnie, czcionka szeryfowa, taka jak Garamond, może wyglądać bardziej formalnie i profesjonalnie. Więc co chcesz, aby Twoi klienci myśleli i czuli, kiedy zobaczą Twoją typografię?

3. Znaj swoje obrazy

Stockowe obrazki wyglądają nie na miejscu, są oklepane i fałszywe. Jeśli pokryjesz swoją stronę takimi obrazkami, to nie zdobędziesz szacunku swoich klientów. Zamiast tego, do Ciebie należy upewnienie się, że każda grafika na Twojej stronie przekazuje sentyment i osobowość Twojej marki.

Wniesienie esencji marki do projektu strony internetowej oznacza zastanowienie się, w jaki sposób można przekazać swoje wartości w każdym elemencie witryny. Od zdjęć Twojego zespołu, które pokazują prawdziwych ludzi stojących za Twoimi produktami i usługami, po zdjęcia, których używasz na stronach produktów, wybieraj grafiki mądrze. Jeśli masz dedykowane kolory marki, możesz je nawet zawrzeć w swoich zdjęciach.

Oczywiście najcenniejszą grafiką na Twojej stronie powinno być zawsze Twoje logo. Jest to rzecz, którą należy umieścić na wszystkich stronach witryny, aby zapewnić, że publiczność wie, z kim robi zakupy. Zadbaj więc o to, aby bez względu na to, jak wiele treści wizualnych masz na swojej stronie, Twoje logo wciąż się wyróżniało.

Firebox umieszcza swoje logo na górze strony, na środku linii wzroku użytkownika, bez względu na to, w którym miejscu witryny się znajduje. Dzięki temu logo jest elementem, który od razu przyciąga uwagę i przypomina konsumentom, gdzie się znajdują.

Pamiętaj, aby upewnić się, że każdy z obrazów, które nie zawierają w swojej witrynie jest otoczony przez dużą ilością białej przestrzeni, tak, że klienci mogą zobaczyć je prawidłowo też.

4. Używaj odpowiedniego tonu głosu

Łatwo jest utknąć skupiając się na rzeczach takich jak logo i kolory, gdy próbujesz zrobić esencję swojej marki świecić przez w swojej witrynie. Jednak jedną z najczęstszych rzeczy, po których klient Cię rozpozna, jest Twój ton głosu.

Ton głosu Twojej marki jest tym, co nadaje treściom, które udostępniasz online, osobowość i głębię. Może się on przejawiać w rodzaju słów, których używasz, w tym slangu i kolokwializmów. Ponadto, możesz dodać do swojego głosu humor (jeśli jest on odpowiedni), a nawet włączyć emojis, jeśli ma to sens dla Twojej marki.

Używając słów formalnych, możesz sprawić, że będziesz postrzegany jako wiarygodny, niezawodny i wyrafinowany. Używając słów nieformalnych, masz większe szanse przekonać swoich odbiorców, że jesteś przyjazny i sympatyczny. Trzymając się przykładu z Firebox, przyjrzyj się, jak firma pisze opisy swoich produktów.

Wszystko, od długości zdań po humorystyczny ton głosu, pomaga przekazać coś wyjątkowego o marce.

Podobnie jak wszystkie elementy, które wprowadzają istotę Twojej marki na stronę internetową, ton głosu musi pozostać spójny wszędzie tam, gdzie widzą go Twoi klienci. Upewnij się, że pracownicy obsługi klienta wiedzą, jak używać Twojego głosu na czacie z klientami i że uwzględniasz tę osobowość również w mediach społecznościowych.

5. Skup się na swoim przekazie

Ton głosu i osobowość, które prezentujesz na swojej stronie internetowej i w treściach, są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu przez Twoją firmę. Jednak pod tym wszystkim, najważniejszą rzeczą do zrobienia jest zapewnienie, że wysyłasz właściwą wiadomość. Innymi słowy, co chcesz, aby Twoi klienci myśleli i czuli, kiedy wylądują na Twojej stronie?

Jeśli Twoim głównym przesłaniem jest to, że możesz sprawić, że wspaniała pielęgnacja skóry stanie się łatwa do zdobycia bez konieczności rezygnacji z bezpieczeństwa zwierząt, powinno to być pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, gdy ktoś wchodzi na Twoją stronę główną. Dlatego właśnie Lush łączy czyste, proste strony internetowe z plakietkami zwiększającymi wiarygodność, które mówią klientom wszystko, co powinni wiedzieć od razu.

Zapewnienie właściwego przekazu oznacza naukę, jak konsekwentnie i skutecznie korzystać z różnych zasobów marki, na których polegasz. Wszystko, od kolorów na stronie internetowej po sposób umieszczania odznak zaufania na dole każdej strony, ma wpływ na to, jak istotny i wiarygodny jest Twój przekaz.

Co ważne, kiedy już wiesz, jakie jest Twoje główne przesłanie, ważne jest, aby je powtarzać. Oznacza to, że nie tylko na stronie głównej mówisz o swoich ideałach i wartościach. Odniesienia do tego przesłania znajdują się również na każdej stronie produktu oraz na stronie "O nas". Firma Lush ma na swojej stronie internetowej całą "kartę etyczną", gdzie można dowiedzieć się więcej o jej działaniach.

Posiadanie podobnego elementu w swoim projekcie strony internetowej może być doskonałym sposobem na potwierdzenie tego, co jest najbardziej istotne dla klientów.

6. Nigdy nie kopiuj konkurencji

Eksplorowanie innych projektów stron internetowych i pomysłów stworzonych przez konkurencję jest jednym z najprostszych sposobów na czerpanie inspiracji. Analiza konkurencji daje Ci wgląd w trendy i strategie projektowe, które najprawdopodobniej sprawdzą się w przypadku Twojej grupy docelowej. Jest to również okazja do nauki na błędach konkurencji i tego, co robią dobrze.

Jednak najlepiej byłoby, gdybyś nigdy nie pozwolił, aby Twoje początkowe badania i eksploracja poszły za daleko. Innymi słowy, kiedy zobaczysz coś wspaniałego, co robi Twój konkurent, nie kopiuj i nie wklejaj tego na swoją stronę. Jest bardziej prawdopodobne, że przypomni to Twoim klientom o innej firmie i wyśle ich do tej marki, niż poprawi Twoją reputację.

Zamiast tego, skup się na tym, aby Twoja strona była unikalna dla Ciebie. Jeśli masz z tym problem, zacznij od przyjrzenia się swojej stronie. Jak opisałbyś swoje pochodzenie i swoją misję jako firmy komuś, kto nigdy wcześniej o tobie nie słyszał? Co sprawia, że Twoja firma różni się od wszystkich innych organizacji tam?

Weź unikalne cechy, o których mówisz na swojej stronie i osobowość, którą starasz się przekazać poprzez swoich pracowników i przenieś je do reszty projektu swojej strony internetowej. Cały punkt przynoszenia esencji marki do strategii projektowania stron internetowych jest to, że pomaga odróżnić się od innych firm tam.

Jest to dobry pomysł, aby chronić wszelkie aktywa, które inni ludzie mogą próbować ukraść od Ciebie też. Prawa autorskie do Twojego logo, nazwy i innych istotnych elementów Twojej marki powstrzymają ludzi z Twojej branży przed nadepnięciem Ci na odcisk.

Wykorzystaj w pełni istotę swojej marki

Twoja strona internetowa jest jednym z najcenniejszych narzędzi, jakie posiadasz jako marka. To okazja, aby podzielić się swoimi produktami i usługami z całym światem, przyciągnąć uwagę docelowych odbiorców i potencjalnie dokonać sprzedaży. Jednak ważne jest, aby nie zapominać, że Twoja strona internetowa jest również szansą dla Ciebie, aby pokazać, co Twoja marka jest naprawdę o.

Poprzez esencję marki, możesz podzielić się unikalnymi wartościami i przesłaniami, które czynią Twoją firmę wyjątkową. Ale co ważniejsze, możesz wykorzystać te elementy do zbudowania głębszej relacji z odbiorcami - takiej, która prowadzi do oddanych, stałych klientów i lojalności wobec marki. Ludzie łączą się z innymi ludźmi - w końcu nie tylko z pozbawionymi twarzy korporacjami.

Kiedy już zidentyfikujesz istotę swojej marki, następnym krokiem jest upewnienie się, że wiesz, jak konsekwentnie nawiązywać kontakt z klientami. Każdy aspekt Twojej strony internetowej, aplikacji, stron w mediach społecznościowych i wszystkiego innego, co tworzysz dla swojej firmy, wysyła ten sam komunikat.