Czwartek, 28 marca 2024

5 niezbędnych elementów skutecznej stopki w 2022 r.

10 czerwca 2022

Jeśli chcesz wiedzieć, jak dobrze ktoś jest ubrany, spójrz na jego buty. Buty wiele mówią o stylu, działaniach i wyborach danej osoby. Często wybieramy ubrania, aby zmylić innych co do tego, kim jesteśmy - chcemy być bardziej promienni, odnosić większe sukcesy, być bardziej zrelaksowani i żądni przygód, niż jesteśmy w rzeczywistości. Natomiast nasze buty malują szczery obraz i oferują nieskończoną ilość informacji na temat tego, kim jest ich użytkownik.

Podobnie jak buty, stopki stron internetowych pomagają nam dostrzec istotę podmiotu stojącego za daną stroną. Stopka jest zarówno funkcjonalna, jak i specyficzna dla danej marki, i często nadaje ton całej witrynie.

Słyszałem, że istnieją dwa rodzaje projektantów: ci, którzy zaczynają od stopki, i ci, którzy jej nie robią. Niezależnie od tego, na ile prawdziwe jest to stwierdzenie, nie da się zaprzeczyć, że stopka jest jednym z najbardziej niedocenianych elementów na każdej stronie - jeśli kiedykolwiek przeprowadzałeś test eye-trackingowy, wiesz, jak często klienci przewijają stronę na sam dół.

Być może właśnie dlatego, że jest niedoceniana, a przez to niedostatecznie projektowana przez projektantów, stopka wypracowała pewne ustalone wzorce projektowe: Jest to spójna, obejmująca całą witrynę belka typu catch-all; zazwyczaj zawiera linki użytkowe; wizualnie pełni rolę zamknięcia informacji o stronie.

Anatomia dobrej stopki

Stopka powinna być spójna, przewidywalna, a przede wszystkim nie może być tak mała, żeby była nieczytelna.

Stopki różnią się w zależności od grupy docelowej i celów witryny. To, co pasuje do jednego projektu, może nie pasować do innego, ale istnieją wspólne elementy, które trzeba mieć dobry powód, aby je wykluczyć.

1. Dodaj swoje logo

Logo w stopce to doskonały sposób na powiązanie strony w całość i przypomnienie użytkownikom, jaką witrynę przeglądają. Dodatkowo, może być pomocnym linkiem do strony głównej (gdy użytkownik się zgubi i chce zacząć od początku).

Jeśli jest to uzasadnione projektem, logo może być mniejsze lub stanowić jego odmianę. Znajdź sposób, aby je zmieścić, nawet jeśli masz już swoje logo w przyklejonym nagłówku - to dobry punkt odniesienia dla doświadczeń mobilnych.

Chivi Chivi używa monogramu zamiast głównego logo i rezerwuje główny logotyp dla swojej stopki.

Next Big Thing powtarza swoje logo w stopce w dekoracyjny i angażujący sposób.

2. Zamieść CTA

Każda strona w witrynie powinna mieć jakąś formę wezwania do działania (CTA), aby poprowadzić użytkownika przez witrynę, najlepiej wzdłuż lejka sprzedaży. Oprócz CTA specyficznych dla danej strony, umieść CTA w stopce.

Ponieważ stopka będzie identyczna na wielu stronach, CTA musi być akcją, która odnosi się do każdej strony (nawet do regulaminu lub oświadczenia o ochronie prywatności).

Firma -99 ma duże CTA "Rozpocznij projekt", aby przyciągnąć potencjalnych klientów do rozmowy.

Najczęściej spotykanym CTA w stopce jest zapis do newslettera, ale jeśli prowadzisz stronę z darmowym okresem próbnym lub subskrypcją, dodanie formularza zapisu do tych usług jest również korzystne.

The Ocean Agency prosi o przekazanie darowizny lub zapisanie się na listę e-mailową.

3. Kwestie prawne

W wielu przypadkach nie ma potrzeby umieszczania na stronie informacji prawnych. Zbyt często warunki publikowane w sieci są po prostu powtórzeniem praw ustawowych, które prawo już przyznaje użytkownikowi. (Wyjątkiem jest działalność międzynarodowa, kiedy prawa ustawowe są zmienne).

Fontsmith korzysta z okazji, aby poinformować nas o swojej firmie macierzystej.

Jeśli zbierasz informacje o użytkowniku, nawet poprzez analitykę, musisz mieć politykę prywatności, a stopka jest dobrym miejscem do umieszczenia odnośnika do niej - upewnij się tylko, że odnośnik znajduje się również przy wszystkich formularzach, które zbierają informacje.

Jeśli projektujesz witrynę dla branży podlegającej ścisłym regulacjom, np. farmaceutycznej lub hazardowej, wskazane może być umieszczenie zrzeczenia się odpowiedzialności. Jeśli Twój klient posiada certyfikat lub jest członkiem organizacji zawodowej, informacja o tym powinna znaleźć się w stopce.

Firma H&B Sensors umieściła w swojej stopce certyfikat ISO.

Prawie wszyscy umieszczają w stopce informację o prawach autorskich, mimo że informacja o prawach autorskich na stronie internetowej jest praktycznie nieegzekwowalna.

Prawdziwą wartością tych elementów jest uwiarygodnienie firmy.

4. Tylko użyteczne linki

Wśród niektórych projektantów istnieje tendencja do traktowania stopki jak mega-menu i wyliczania każdej strony w witrynie. Jeśli użytkownik jest na tyle zdezorientowany głównym menu, że potrzebuje linku do stopki, dziesiątki linków nie rozjaśnią mu sprawy, ale kilka starannie dobranych może przynieść korzyści.

Shantell Martin stosuje nawigację w formie wycieraczki, aby pomóc wszystkim, którzy przeoczyli główną nawigację.

Ogólnie rzecz biorąc, na stronach istnieją dwa rodzaje linków: sprzedażowe i użytkowe. Linki sprzedażowe kierują do treści związanych z marką, takich jak strony produktowe i wpisy na blogach. Linki użytkowe kierują do treści informacyjnych opartych na faktach, takich jak polityka zwrotów lub szczegóły dotyczące programu dla absolwentów. Zazwyczaj linki sprzedażowe pasują do głównej nawigacji, a linki użytkowe do stopki.

Envoy zawiera łącze do aktualnych ofert pracy w firmie.

5. Informacje kontaktowe

Oferowanie użytkownikom realnego punktu kontaktowego przynosi dwie korzyści: lokalne SEO może zostać wzmocnione, a użytkownicy czują zwiększone poczucie zaufania.

Nawet jeśli nigdy z nich nie korzystają, klienci lubią widzieć numer telefonu, godziny otwarcia, a nawet mapę dojazdu do fizycznej lokalizacji. Takie rzeczy wydają się z natury bardziej wiarygodne, ponieważ zakładamy, że ktoś, gdzieś, zweryfikował firmy stacjonarne.

Cahn Wilson zamieścił mapę, aby było jasne, że firma ma swoją fizyczną lokalizację.

Jeśli to możliwe, poinformuj użytkowników, ile czasu zwykle zajmuje Ci odpowiedź na zapytania - bądź szczery, lepiej nie obiecywać i nie wywiązywać się z obietnic, niż odwrotnie.

Jeśli prowadzisz konta w mediach społecznościowych, to dodanie ich do stopki jest świetnym sposobem na umieszczenie ich na swojej stronie bez odciągania użytkowników od innych stron. (Łącz się tylko z tymi kontami społecznościowymi, które regularnie aktualizujesz).

Snohetta posuwa informacje kontaktowe do ekstremum, podając długość i szerokość geograficzną.