Sobota, 28 stycznia 2023

Wykorzystanie mikrointerakcji do napędzania UX

29 maja 2022

Mikrointerakcje skutecznie komunikują tożsamość i etos marki, wzmacniając jednocześnie więzi z klientem. Te narzędzia kształtujące nawyk sprawiają, że użytkownik czuje się przyjemnie i bezproblemowo. Klasycznymi przykładami są "polubienia" na Facebooku i "machnięcia" w Tinderze.

Mikrointerakcje zrodziły się z potrzeby pokierowania klientów, którzy napotkali przeszkodę podczas korzystania z usługi lub produktu. Celem było ułatwienie klientom zapoznania się z produktem poprzez subtelne zapewnienie i informację zwrotną. Mikrointerakcje są obecnie stosowane we wszystkich urządzeniach, od pralek po ekspresy do kawy.

Oprócz informacji zwrotnych, podpowiedzi i zaleceń mogą one również oferować klientom atrakcyjną nagrodę wizualną po zakończeniu zadania. Przy optymalnym wykorzystaniu, mikro-interakcje drastycznie poprawiają nawigację i upraszczają sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcje z witrynami i aplikacjami.

Jak działają mikrointerakcje

Oto cztery elementy strukturalne prostej mikrointerakcji: wyzwalacze, reguły, informacje zwrotne i pętle. Każda mikrointerakcja posiada istotny komponent organizujący cykl operacyjny. Pozwala on kontrolować sprzężenie zwrotne i przebieg, dzięki czemu użytkownicy rozumieją konsekwencje swoich działań i czują się zmotywowani do ich wykonania.

Wyzwalacze

Ta funkcja uruchamia mikrointerakcje zarówno inicjowane przez użytkownika (wywołane przez użytkownika), jak i inicjowane przez system (wywołane przez system). Na przykład kliknięcie, przewinięcie, przesunięcie palcem, stuknięcie i pociągnięcie są typowymi wyzwalaczami, które wykonują użytkownicy. Zatem dokonywanie płatności, rezerwowanie taksówki oraz klikanie lub stukanie w menu hamburgera należą do tej kategorii. Z drugiej strony, monit użytkownika po wprowadzeniu błędnego hasła jest klasycznym wyzwalaczem generowanym przez system.

Reguły

Ten element określa, co się stanie, gdy użytkownik uruchomi podpowiedź przez stuknięcie, kliknięcie, przewinięcie lub przesunięcie palcem. Reguły odnoszą się do faktu, że aplikacje decydują o tym, jakich bodźców używają użytkownicy - ilustruje to funkcja "machnięcia" w Tinderze. Reguły te stopniowo stają się czynnościami, do których użytkownicy przyzwyczajają się podczas regularnego korzystania z aplikacji.

Informacje zwrotne

Na tym etapie procesu system informuje użytkownika za pomocą sygnałów dźwiękowych, wizualnych lub dotykowych. Angażuje to użytkowników i zachęca ich do kontynuowania procesu. Na przykład pasek postępu pobierania, wizualne przedstawienie kroków w kole lub wizualna, słuchowa i dotykowa informacja o powodzeniu lub niepowodzeniu płatności są częścią mechanizmu informacji zwrotnej.

Pętla/Mody

Ten ostatni etap obejmuje drobne meta-zasady procesu oraz określa częstotliwość i czas trwania. Klasycznym przykładem z aplikacji ecommerce jest "Kup teraz" przekształcone w "Kup kolejny" Zanim użytkownik straci zainteresowanie aplikacją, aplikacja zazwyczaj wykorzystuje taką pętlę, aby skłonić go do ponownego zaangażowania się w nią.

Jak korzystać z mikrointerakcji

Ustaliliśmy, że mikro-interakcje są wspaniałe, ale nie każda interakcja UX w Twojej aplikacji lub witrynie musi mieć je w całym szkielecie. Nadużywanie tego narzędzia może doprowadzić do przesycenia całego kreatywnego doświadczenia, jakie ma oferować projekt. Co gorsza, może nawet doprowadzić do zagmatwania hierarchii informacji. Podważa to projekt i zaburza równowagę doświadczenia użytkownika, powodując dyskomfort i irytację. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, kiedy dokładnie ich używać.

Dowiedzmy się, jak kilka szybkich wskazówek dotyczących mikrointerakcji może poprawić i uczłowieczyć doświadczenia użytkowników urządzeń mobilnych:

  • Przeciągnięcie palcem w prawo lub w lewo: Charakterystyczny ruch wykonany w całości za pomocą mikrointerakcji machnięcia w słynnej aplikacji Tinder. Przeciągnięcie palcem jest łatwiejszą czynnością niż kliknięcie lub stuknięcie.
  • Wezwanie do działania: W ramach ostatniego kroku podczas dokonywania płatności lub składania zamówienia, umieść monit "Potwierdź zamówienie" lub "Zarezerwuj teraz", który daje poczucie pilności zadania. W rezultacie wykonanie zadania daje poczucie, że jest to niewielkie osiągnięcie.
  • Stan systemu: Użytkownik Twojej aplikacji chce wiedzieć, co się dzieje. Status systemu daje mu znać, że zmierza we właściwym kierunku i pomaga uniknąć zamieszania. Czasami użytkownikom kończy się cierpliwość nawet podczas wysyłania zdjęcia, pobierania pliku czy wypełniania formularza rejestracyjnego.
  • Powiadomienia klasyczne: Użytkownicy potrzebują szybkiego przypomnienia o wybranych produktach/liście życzeń w porzuconym koszyku przy ograniczonej koncentracji uwagi. Proste powiadomienie może skłonić ich do sfinalizowania zakupu.
  • Animacja przycisków: Animowane przyciski są nie tylko ładne, ale także pomagają użytkownikom szybko poruszać się po aplikacji mobilnej. Wypróbuj atrakcyjne kolory, czcionki, rozmiary, kształty i elementy clipart odpowiadające animacji i stwórz fajny przycisk, który będzie wyskakiwał po stuknięciu lub najechaniu na niego.
  • Animowane wprowadzanie tekstu: Prosty proces wprowadzania elementu, który można polubić, np. powiększanie tekstu podczas wprowadzania danych do formularza lub wypełniania danych karty płatniczej, może poprawić wrażenia użytkownika.
  • Nagradzanie za osiągnięcia: Szczególnie w przypadku aplikacji edukacyjnych i zdrowotnych, mikro-interakcje świętujące duże i małe kamienie milowe za pomocą odznaki lub komplementu zachęcającego do działania mogą wzmocnić zaangażowanie użytkownika w aplikację.

Korzyści płynące z mikrointerakcji

  • Komunikacja marki: Skuteczna marka dba o to, aby przekaz do nabywcy był angażujący, pozytywny i bezproblemowy. Gdy mikro-interakcje jasno pokazują status procesu, tworzą i wzmacniają pozytywny wizerunek marki.
  • Większe zaangażowanie użytkowników: Eksperci twierdzą, że mikrointerakcje lepiej angażują użytkowników. Te drobne elementy podświadomie wywołują chęć dalszej interakcji z aplikacją. Na przykład każde powiadomienie typu push lub nudge ma na celu przekierowanie klientów z powrotem do Twojej aplikacji.
  • Lepsze doświadczenie użytkownika: Od zakupów, przez bankowość, podróże, naukę, po zdrowie - aplikacja jest do wszystkiego. Szeroki wachlarz działań zwiększa ogólne doświadczenie użytkownika i pozwala wyprzedzić konkurencję. Mikrointerakcje mogą zdziałać tę magię dla Twojej marki.
  • Szybka informacja zwrotna: Brak informacji o tym, co dzieje się za pustym ekranem jest frustrujący, zwłaszcza podczas dokonywania zakupu. Natychmiastowa informacja zwrotna w postaci wizualnych, dźwiękowych lub wibracyjnych powiadomień zapewnia przyjemne doświadczenie użytkownika.
  • Wizualna harmonia: Mikrointerakcje inicjowane nawet przez stuknięcie, przesunięcie, wpisanie lub przewinięcie są częścią całościowego projektu UX. Cała sztuka polega na tym, aby wszystkie elementy interfejsu były idealnie zsynchronizowane z cechami wizualnymi aplikacji.

Najlepsze praktyki dotyczące mikrointerakcji

Oto kilka podstawowych zasad, których należy przestrzegać przy wprowadzaniu mikrointerakcji do doświadczeń użytkownika.

1. Keep it simple, stupid (KISS)

KISS to znana zasada projektowania, która w przypadku mikrointerakcji nabiera jeszcze większego znaczenia. Celem jest sprawienie, aby podróż użytkownika była przyjemna i nie rozpraszała jego uwagi.

2. Trzymaj się krótko

Już w samej nazwie jest słowo "mikro". Ale, ponownie, mikro-interakcje nie powinny być gwiazdami, a długie mikro-interakcje tylko rozpraszają użytkownika.

3. Wybierz właściwe miejsce

Zawsze należy dokładnie rozważyć opcje przed wyborem miejsca dla mikrointerakcji. Powszechnie stosowane projekty interakcji z użytkownikiem są popularne nie bez powodu. Wiele osób już je zaakceptowało, więc możesz bezpiecznie kontynuować ich stosowanie. Wykorzystanie mikrointerakcji powinno również dobrze współgrać z wizerunkiem Twojej marki.

Sprawdź również, czy umieszczenie mikrointerakcji dociera do Twojego idealnego klienta, czy nie. A nawet zastanów się, czy w ogóle potrzebujesz mikrointerakcji.

I to już koniec!

Jako projektanci UX możemy mieć ogromny wpływ na ogólny wygląd stron i aplikacji, podróż użytkownika, jego interakcje z naszym produktem/usługą, jego związek z marką oraz łatwość dokonywania transakcji.

Chcemy, aby klienci przywiązali się do naszej marki, pokochali nasze produkty i doświadczyli naszej wyjątkowej obsługi klienta. Ale przede wszystkim chcemy zdobyć ich zaufanie i lojalność.

Obrazek zamieszczony na stronie Pexels.