Sobota, 28 stycznia 2023
Mikrointerakcje skutecznie komunikują tożsamość i etos marki, wzmacniając jednocześnie więzi z klientem. Te narzędzia kształtujące nawyk sprawiają, że użytkownik czuje się przyjemnie i bezproblemowo. Klasycznymi przykładami są "polubienia" na Facebooku i "machnięcia" w Tinderze.
Mikrointerakcje zrodziły się z potrzeby pokierowania klientów, którzy napotkali przeszkodę podczas korzystania z usługi lub produktu. Celem było ułatwienie klientom zapoznania się z produktem poprzez subtelne zapewnienie i informację zwrotną. Mikrointerakcje są obecnie stosowane we wszystkich urządzeniach, od pralek po ekspresy do kawy.
Oprócz informacji zwrotnych, podpowiedzi i zaleceń mogą one również oferować klientom atrakcyjną nagrodę wizualną po zakończeniu zadania. Przy optymalnym wykorzystaniu, mikro-interakcje drastycznie poprawiają nawigację i upraszczają sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcje z witrynami i aplikacjami.
Oto cztery elementy strukturalne prostej mikrointerakcji: wyzwalacze, reguły, informacje zwrotne i pętle. Każda mikrointerakcja posiada istotny komponent organizujący cykl operacyjny. Pozwala on kontrolować sprzężenie zwrotne i przebieg, dzięki czemu użytkownicy rozumieją konsekwencje swoich działań i czują się zmotywowani do ich wykonania.
Ta funkcja uruchamia mikrointerakcje zarówno inicjowane przez użytkownika (wywołane przez użytkownika), jak i inicjowane przez system (wywołane przez system). Na przykład kliknięcie, przewinięcie, przesunięcie palcem, stuknięcie i pociągnięcie są typowymi wyzwalaczami, które wykonują użytkownicy. Zatem dokonywanie płatności, rezerwowanie taksówki oraz klikanie lub stukanie w menu hamburgera należą do tej kategorii. Z drugiej strony, monit użytkownika po wprowadzeniu błędnego hasła jest klasycznym wyzwalaczem generowanym przez system.
Ten element określa, co się stanie, gdy użytkownik uruchomi podpowiedź przez stuknięcie, kliknięcie, przewinięcie lub przesunięcie palcem. Reguły odnoszą się do faktu, że aplikacje decydują o tym, jakich bodźców używają użytkownicy - ilustruje to funkcja "machnięcia" w Tinderze. Reguły te stopniowo stają się czynnościami, do których użytkownicy przyzwyczajają się podczas regularnego korzystania z aplikacji.
Na tym etapie procesu system informuje użytkownika za pomocą sygnałów dźwiękowych, wizualnych lub dotykowych. Angażuje to użytkowników i zachęca ich do kontynuowania procesu. Na przykład pasek postępu pobierania, wizualne przedstawienie kroków w kole lub wizualna, słuchowa i dotykowa informacja o powodzeniu lub niepowodzeniu płatności są częścią mechanizmu informacji zwrotnej.
Ten ostatni etap obejmuje drobne meta-zasady procesu oraz określa częstotliwość i czas trwania. Klasycznym przykładem z aplikacji ecommerce jest "Kup teraz" przekształcone w "Kup kolejny" Zanim użytkownik straci zainteresowanie aplikacją, aplikacja zazwyczaj wykorzystuje taką pętlę, aby skłonić go do ponownego zaangażowania się w nią.
Ustaliliśmy, że mikro-interakcje są wspaniałe, ale nie każda interakcja UX w Twojej aplikacji lub witrynie musi mieć je w całym szkielecie. Nadużywanie tego narzędzia może doprowadzić do przesycenia całego kreatywnego doświadczenia, jakie ma oferować projekt. Co gorsza, może nawet doprowadzić do zagmatwania hierarchii informacji. Podważa to projekt i zaburza równowagę doświadczenia użytkownika, powodując dyskomfort i irytację. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, kiedy dokładnie ich używać.
Dowiedzmy się, jak kilka szybkich wskazówek dotyczących mikrointerakcji może poprawić i uczłowieczyć doświadczenia użytkowników urządzeń mobilnych:
Oto kilka podstawowych zasad, których należy przestrzegać przy wprowadzaniu mikrointerakcji do doświadczeń użytkownika.
KISS to znana zasada projektowania, która w przypadku mikrointerakcji nabiera jeszcze większego znaczenia. Celem jest sprawienie, aby podróż użytkownika była przyjemna i nie rozpraszała jego uwagi.
Już w samej nazwie jest słowo "mikro". Ale, ponownie, mikro-interakcje nie powinny być gwiazdami, a długie mikro-interakcje tylko rozpraszają użytkownika.
Zawsze należy dokładnie rozważyć opcje przed wyborem miejsca dla mikrointerakcji. Powszechnie stosowane projekty interakcji z użytkownikiem są popularne nie bez powodu. Wiele osób już je zaakceptowało, więc możesz bezpiecznie kontynuować ich stosowanie. Wykorzystanie mikrointerakcji powinno również dobrze współgrać z wizerunkiem Twojej marki.
Sprawdź również, czy umieszczenie mikrointerakcji dociera do Twojego idealnego klienta, czy nie. A nawet zastanów się, czy w ogóle potrzebujesz mikrointerakcji.
Jako projektanci UX możemy mieć ogromny wpływ na ogólny wygląd stron i aplikacji, podróż użytkownika, jego interakcje z naszym produktem/usługą, jego związek z marką oraz łatwość dokonywania transakcji.
Chcemy, aby klienci przywiązali się do naszej marki, pokochali nasze produkty i doświadczyli naszej wyjątkowej obsługi klienta. Ale przede wszystkim chcemy zdobyć ich zaufanie i lojalność.
Obrazek zamieszczony na stronie Pexels.