Sobota, 28 stycznia 2023

3 najważniejsze trendy w projektowaniu, maj 2022 r.

3 czerwca 2022

Czy zdarzyło Ci się kiedyś spojrzeć na jakąś stronę internetową i pomyśleć: dlaczego oni to zrobili? Czasami, jeśli chodzi o trendy w projektowaniu stron internetowych, właśnie taka myśl może przyjść Ci do głowy. Co w danym elemencie działa (lub nie działa) i dlaczego tak szybko zyskał popularność? To właśnie jest temat przewodni tegorocznego zestawienia.

Oto, co jest trendy w projektowaniu w tym miesiącu.

1. Lekki i kapryśny design

Nawet w przypadku ważnych i ciężkich treści, modne są lżejsze i bardziej kapryśne projekty. Jest to nieco dziwne zestawienie designu i treści, które zazwyczaj nie jest zbyt często spotykane.

Projekty zawierające "ciężką treść" i informacje o lekkiej estetyce zazwyczaj zawierają następujące elementy:

  • jaśniejsze palety kolorów
  • Nietypowy wybór czcionek, który może być eksperymentalny
  • Ruch i animacje
  • Kształty lub postacie z kreskówek
  • niemal dziecięce wrażenie w całym projekcie
  • Brak zdjęć lub filmów pokazujących ludzi
  • Poważna treść po rozpoczęciu czytania

Ten ostatni element jest najbardziej zaskakującą częścią tego trendu w projektowaniu. Już po samym wyglądzie można się spodziewać, że treść lub informacje dla dzieci będą lekkie. Jednak w tych przykładach wcale tak nie jest.

OTR South to strona poświęcona zasobom zdrowia psychicznego dla młodzieży. Zauważ, że projekt ma młodzieżowy charakter, ale treść i tematyka są dość ciężkie.

Wild Fox Squad to witryna przedpremierowa, na której użytkownik będzie proszony o zakup NFT.

Chia Studios to agencja zajmująca się projektowaniem stron internetowych.

Pytanie, jakie nasuwa się w związku z tym trendem, brzmi: czy ton wizualny jest wystarczająco spójny z treścią, aby stworzyć odpowiedni nastrój lub wiarygodność, które zachęcą do korzystania z witryny, prowadzenia interesów z firmą, a nawet kupienia czegoś online?

2. Długie przewijanie z animacją

Na pierwszy rzut oka może Ci się wydawać, że w żadnym z tych przykładów stron nie dzieje się zbyt wiele. Ale gdy zaczniesz przeglądać te strony, zauważysz oczywisty trend - wszystkie mają długie przewijanie z animacją od góry do dołu strony głównej.

Długie przewijanie to jeden z tych tematów i trendów w projektowaniu stron internetowych, co do których ludzie często mają silne odczucia. Niektórzy je uwielbiają. Inni nie cierpią.

Oto wyzwanie związane z długim przewijaniem. Jeśli coś wydaje się długie do przewinięcia w rozmiarze desktopowym, to na mniejszych ekranach przewijanie zajmie całą wieczność, chyba że wyeliminujesz wiele treści. Nasuwa się więc pytanie: czy użytkownicy zobaczą i przeczytają wszystko, co chcesz im przekazać na stronie głównej, jeśli jest ona wyjątkowo długa?

Oto jak w każdym z tych przykładów wykorzystano długie przewijanie i animację.

Match Artists otwiera się animacją podczas ładowania witryny, a następnie przechodzi do statycznego ekranu głównego. W miarę przewijania strony, zdjęcia powiększają się w ramce dzięki subtelnej animacji. Im szybciej przewijasz stronę, tym bardziej wydaje się ona animowana. Nie ma tu zbyt wiele do czytania, co ułatwia przyswojenie kombinacji obrazu, przewijania i animacji.

Myla Yeomans ma prawie pusty przewijak strony głównej, który przechodzi w przewijak z dużą ilością tekstu (pokazany poniżej), przy czym każdy ekran przewijania zmienia kolor za pomocą animacji. Efekty nie są gwałtowne, ale mogą wywołać chorobę lokomocyjną, chyba że użytkownik przewija stronę powoli ze względu na rozmiar i ilość tekstu w projekcie.

Reyes Holdings ma prawdopodobnie najbardziej ruchliwy animowany przewijak z tego zestawu przykładów. Są tu animacje suwaków, które przesuwają się od lewej do prawej strony dla treści w obszarze bohatera, a także animacje paralaksy i animacje przewijania w dół strony, ponieważ elementy zdają się pojawiać z niemal każdego kierunku.

3. Różowy

Różowy to trend kolorystyczny, z którym wiąże się wiele silnych emocji. Już sam ten kolor może tworzyć założenia dotyczące projektu witryny lub jej zawartości, zanim jeszcze użytkownik zacznie się w nią angażować.

Zawsze, gdy projektujesz w takim kolorze, musisz wziąć pod uwagę bagaż, który może się z nim wiązać, niezależnie od tego, czy się z nim zgadzasz, czy nie.

Różowy jest często kojarzony z kobiecością, blady róż w niektórych z tych przykładów kojarzy się z niemowlętami i nie jest często postrzegany jako mocny odcień. Powszechne znaczenia i skojarzenia z kolorem różowym to słodycz, zdrowie, romantyzm i niewinność. Wszystkie te pojęcia powinny być brane pod uwagę, gdy kolor ten jest częścią planu projektu. Mając to na uwadze, każda z tych stron wykorzystuje trend różowego koloru w zupełnie inny sposób.

Thursday to strona/aplikacja dla singli. Ma nowoczesny klimat, a różowy jest tu stonowany w sposób, który ma niemal beżowy odcień. Pytanie dla użytkowników brzmi: czy ma on wystarczająco dużo klimatu, aby przemówić do wszystkich typów ludzi? Wydaje się to ważne w przypadku aplikacji randkowej.

Kliniki Skórne stawiają na różowe odcienie na stronie internetowej i, jak się wydaje, w swoich gabinetach. W tym przypadku trudno jest mi jednoznacznie określić, co sądzę o tym kolorze. To miłe, że nie sprawia wrażenia klinicznego jak biel, ale też nie każda skóra jest w tym kolorze. Może to powodować dziwne napięcie, jeśli chodzi o odczucia związane z projektem i całym obiektem.

Pixel Bakery wykorzystuje kilka odcieni różu w swoim wystroju, który sprawia dziwne wrażenie dziecięcego. Może to przez kontrastowe połączenie jin i jang z niemal dziecięcym błękitem. I jeszcze to - nic nie wydaje się "pasować" do siebie z punktu widzenia wzornictwa. Bladoróżowe tło, głębiej różowe logo i tekst, prawie czerwonoróżowe wezwania do działania. Wizualnie jest tu sporo do przetrawienia.

Wnioski

Co sądzisz o wszystkich projektach, które pojawiły się w tym miesiącu? Czy wyglądają na takie, które mógłbyś wypróbować? Trendy w projektowaniu stron internetowych są o tyle interesujące, że wydają się niemalże zapalać - ktoś próbuje czegoś nowego, a potem inni wykorzystują ten pomysł i jego kolejne odsłony. Czasami pomysły te sprawdzają się znakomicie, a czasami są raczej nietrafione.

Dobrym ćwiczeniem jest zastanowienie się nad trendami bez wyciągania wniosków, że trzeba je wykorzystać; czasami może to być także lekcja, czego nie należy próbować we własnym projekcie.