Wtorek, 5 grudnia 2023
Serwisy społecznościowe i technologie takie jak Twitter czy Digg to coś, co dla osób obeznanych z technologiami jest czymś zupełnie oczywistym. Automatycznie zakładamy, że jeśli ktoś jest w Internecie, to korzysta z mediów społecznościowych. W rzeczywistości tak nie jest. Są bardzo ważne osoby, które nie są jeszcze świadome mediów społecznościowych i tego, co mogą dzięki nim osiągnąć - Twoi klienci.
Media społecznościowe to z pewnością źródło nowych dochodów dla Ciebie, ponieważ masz możliwość powrotu do starych klientów i zapoznania ich z aktualnymi technologiami. Podwaliny pod media społecznościowe zostały położone w 1999 roku, kiedy Rick Levine i inni napisali Manifest Cluetrain. Manifest ten określa proste zasady funkcjonowania rynków internetowych i mediów społecznościowych.
Manifest Cluetrain - więcej na stronie Cluetrain.com.
Minęły już czasy, kiedy biuletyn e-mailowy i okazjonalna aktualizacja strony wystarczały, aby zadowolić konsumentów żądnych informacji. Teraz ludzie chcą interakcji w czasie rzeczywistym, pomocy na żywo na stronach internetowych i aktualizacji na Twitterze od dyrektora generalnego, kiedy tylko mogą je uzyskać. Choć znasz siłę marketingu interaktywnego, członkowie zarządu mogą jeszcze tego nie rozumieć. Od Ciebie zależy, czy im to uświadomisz.
Najlepszym argumentem przemawiającym za mediami społecznościowymi jest to, że zastępują one tradycyjne praktyki SEO. Minęły już czasy, kiedy link z wysoko pozycjonowanej strony dawał Ci wiarygodność w Google - choć to nadal nie szkodzi - teraz liczy się tylko liczba kliknięć w Twoje treści. Kluczowym argumentem jest to, że tradycyjne działania SEO nie są już wystarczające - należy je uzupełnić o media społecznościowe.
Wokół mediów społecznościowych panuje pewien strach wśród firm, które chcą "pozostać sobą", czyli innymi słowy nie dawać opinii publicznej forum do zgłaszania skarg na swoje produkty lub usługi. Argumentem jest to, że dając klientom takie forum, firma wyciąga otwartą dłoń w przyjaźni do swoich klientów. Taka dłoń rzadko kiedy zostanie odepchnięta, chyba że masz do czynienia z naprawdę rozzłoszczonymi klientami, a w takim przypadku prawdopodobnie i tak nie będziesz miał firmy przez dłuższy czas.
Za umożliwieniem interakcji z firmą przez Internet przemawia więcej korzyści niż stracony czas. W końcu pracownicy będą komunikować się z klientami, więc tak naprawdę nie jest to stracony czas. W biznesie zbyt wiele czasu poświęcamy na polowanie na nowych potencjalnych klientów, a za mało na zajmowanie się naszymi obecnymi. Jeśli nie będziemy ostrożni, inna firma z chęcią się pojawi i przejmie tę lukę.
Jeśli Twoi dotychczasowi klienci nie mają jeszcze strategii w mediach społecznościowych, nadszedł czas, aby im ją przedstawić. Jeśli nie masz jeszcze skonfigurowanego biuletynu e-mailowego, który będzie rozsyłany do wszystkich Twoich klientów, przygotuj go. My poczekamy. Nie zapomnij również dodać strony "dołącz do mojego newslettera" lub linku na swojej stronie. Roześlij e-mail z informacją o tym, że chciałbyś zaktualizować ich strony o dostęp do serwisów Twitter, Digg, Facebook oraz innych technologii i serwisów społecznościowych. Określ, co jest w Twoim zakresie i opracuj pakiet mediów społecznościowych, na który dasz zniżkę swoim dotychczasowym klientom. Upewnij się, że jest to jasny i zdecydowany pakiet, którego cena jest na tyle rozsądna, że jest dostępny. Poniżej przygotowaliśmy jeden z nich, który możesz wycenić na kwotę, jaką uznasz za rozsądną.
Po stworzeniu takiego pakietu umieść go na swojej stronie internetowej jako nowy produkt. Samo jego udostępnienie da Ci "przewagę" nad innymi firmami projektującymi strony internetowe. Projektanci stron internetowych nie są tylko tech-savvy ludzi na ziemi i tych, którzy już korzystają z Twittera i Digg są bardziej prawdopodobne, aby zadzwonić do firmy niż inne, jeśli masz te technologie pokazane na swojej stronie. To nie tylko nowy element do sprzedania, ale także odrobina odmiany - prawdopodobnie nie będziesz mógł się doczekać swoich projektów związanych z mediami społecznościowymi, kiedy zaczniesz je otrzymywać.
Pakiet podstawowy - najważniejsze elementy
Dodatki - Nice-to-Haves
Różne funkcje wymienione powyżej mogą się sumować, dlatego warto przygotować swój zestaw mediów społecznościowych tak, jak menu chińskiego jedzenia - z możliwością skreśleń i zamiany. Upewnij się, że każdy element został odpowiednio wyceniony, aby nie okazało się, że nie zapłacisz za przepracowane godziny. Jest też kilka kluczowych elementów, których nie możesz pominąć, dlatego oddzieliliśmy pakiet podstawowy od dodatków. Wszystkie zawarte tam elementy są niezbędne, chyba że Twój klient jest temu stanowczo przeciwny - w takim przypadku możesz jedynie przedstawić mu ten artykuł i przejść dalej, jeśli nadal nie będzie tego chciał.
Jak nie skonfigurować pakietu mediów społecznościowych.
Należy również wyraźnie zaznaczyć, że pakiet usług polega nawstępnym wdrożeniu technologii, a nie na jej utrzymaniu. Choć może to być dla Ciebie dobry strumień dochodów, utrzymanie mediów społecznościowych nie jest jak utrzymanie strony internetowej - jest bardzo czasochłonne i najlepiej pozostawić je firmie, która chce z niego korzystać. Nie masz nic do zaoferowania komuś, kto prosi Cię o wycenę pielęgnacji psa - tylko firma zajmująca się pielęgnacją psów, która Cię zatrudnia, może odpowiedzieć na takie pytanie. Upewnij się, że Twój klient wie, że jesteś do jego dyspozycji, jeśli wdrożenie się nie powiedzie, ale że to on jest odpowiedzialny za aktualizowanie takich rzeczy, jak Twitter i blog.
Twoi klienci będą pytać, co to jest serwis zakładek społecznościowych. Najlepszym sposobem na wytłumaczenie tego komuś, kto nie wie, jest zapytanie go, czy wie, jak Ulubione lub Zakładki w swojej przeglądarce. Większość odpowie, że tak. Digg i inne serwisy społecznościowe służą po prostu jako strona, która działa jak bardziej zorganizowana lista ulubionych, pozwalając ci oznaczyć artykuł, który chcesz przeczytać później, lub użyteczne źródło, do którego możesz wrócić później.
Można by wysunąć dobry argument za tym, aby cofnąć się i sprawić, by każda pojedyncza strona zawartości witryny Twojego klienta była "Diggable". Byłoby to jednak nieco czasochłonne. Najlepiej uczynić "Diggable" kilka kluczowych stron, takich jak polityka środowiskowa firmy, strony z najważniejszymi produktami i informacje prasowe. W zasadzie wszystko, co uważasz za materiał "Diggable", powinno być "Diggable" dla opinii publicznej.
Nie zapomnij, aby strona była dostępna nie tylko dla Digg. Trzeba tu zachować równowagę - nie chcesz, aby odwiedzający stronę był zasypany wyborem zbyt wielu portali społecznościowych. Można użyć skryptu o nazwie "Bookmarkify", który pozwala wybrać, które ikony portali społecznościowych mają być wyświetlane pod treścią, a które mogą być rozwijane z pozycji menu.
Umożliwia on dostęp do wszystkich serwisów społecznościowych, ale pozwala na wyświetlenie na stronie tylko kilku z nich. Jest on dostępny dla PHP i jak większość z Was już wie, aby wstawić skrypt, wystarczy nadać stronie, na której go umieszczacie, rozszerzenie ".php".
Chociaż nie jest to natychmiastowa gratyfikacja dla konsumenta, blog i jego cotygodniowe aktualizacje sprawiają, że klienci wracają na Twoją stronę. Ponadto można je reklamować w katalogach zarezerwowanych wyłącznie dla blogów, takich jak Technorati i Blogarama. Autorytet Tech norati szybko staje się tak samo ważny jak pagerank Google, a nie można go mieć bez bloga. Po minimalnym przeszkoleniu pracownicy firmy powinni być w stanie aktualizować blog, korzystając z WordPressa lub podobnej platformy blogowej. Zrób sobie wielką przysługę i nie korzystaj z Joomla - to ogromny ból głowy i nie jest wystarczająco przyjazna dla użytkowników, aby mogli z niej korzystać Twoi klienci. Jeśli chcesz, pobaw się obiema platformami, ale naprawdę oszczędź sobie czasu i wybierz WordPress a dla stron klientów.
Blog nie powinien być poświęcony wyłącznie specjalnościom i produktom firmy. Powinien obejmować wiadomości z branży i tematy, które są ważne dla Twojej grupy demograficznej. Firma sprzedająca inwestycje dla seniorów może zamieszczać informacje o zajęciach dla seniorów, codzienną krzyżówkę lub łamigłówkę sudoku, a także profile zdrowych i aktywnych seniorów. Jeśli oferujesz dobre, rzetelne informacje, możesz prezentować swój produkt mniej więcej raz w tygodniu. Staraj się jednak ograniczać do wiadomości i aktualizacji dotyczących produktów lub firmy, a nie do bezpośrednich promocji, chyba że promujesz się w ramach kampanii prowadzonej przez firmę.
W mieście pojawiła się nowa informacja prasowa. Informacja prasowa w mediach społecznościowych umożliwia przekazanie wiadomości do tradycyjnych mediów i mediów społecznościowych za pomocą prostego kliknięcia przycisku. Zawiera ona kanały RSS, zakładki społecznościowe i wiele innych funkcji. Mógłbym o tym długo opowiadać, ale najlepiej będzie, jeśli odeślę Cię do szablonu, w którym jest to w pełni wyjaśnione.
Jeśli Twój klient ma reklamy telewizyjne lub filmy wideo dowolnego rodzaju, będziesz chciał założyć dla niego stronę na YouTube. W przypadku podstawowej strony ma to postać zwykłego konta YouTube w imieniu firmy. Następnie można dostosować stronę profilową do własnych filmów i zdobyć subskrybentów.
Łącza do profilu YouTube powinny znajdować się na stronie i blogu firmy. Podobnie jak w przypadku strony na Twitterze, profil na YouTube można dostosować, dodając tła i własne kolory. Szczególnie dobrze poradziła sobie z tym Machinima.
Jeśli firma jest chętna, może nawet sięgnąć po takie rzeczy, jak stare filmy szkoleniowe, które można przekonwertować z VHS na format cyfrowy. Jakość nie będzie rewelacyjna, ale wartość historyczna może się spodobać klientom. Wszystko, co przyciąga klientów do firmy i nie jest zbytnio oderwane od rzeczywistości, jest dobre. Przy sporządzaniu oferty uważaj, aby uwzględnić w niej cenę za konwersję kaset VHS na format cyfrowy. Jeśli nie masz wystarczającego doświadczenia w tej dziedzinie, znajdź freelancera, z którym będziesz mógł współpracować w zakresie wideo.
Pomoc na żywo powinna być wdrażana tylko wtedy, gdy firma wyraźnie zaangażuje w nią swój personel. Za usługi pomocy na żywo często pobierane są miesięczne opłaty, które mogą się sumować, jeśli nie ma natychmiastowego zwrotu z inwestycji dla firmy.
Ze względu na opłaty, wszelkie sugestie dotyczące usług Live Help możesz skierować raczej do sekcji sprzedaży na stronie klienta, niż do działu obsługi klienta. Pomimo tej sugestii, klienci poszukujący usług i tak będą korzystać z części witryny poświęconej pomocy na żywo, więc firma powinna być na to przygotowana.
Pomoc na żywo jest przydatna tylko wtedy, gdy Twój klient aktywnie sprzedaje coś online. Czasami wystarczy trochę pomocy, aby klient nabrał pewności siebie i zdecydował się na zakup w danej firmie. Pomoc na żywo jest szczególnie przydatna, jeśli Twój klient sprzedaje pakiety z możliwością dostosowania do potrzeb klienta, takie jak pakiety oprogramowania lub subskrypcje z różnymi komponentami.
Jeśli tak jest w przypadku Twojego klienta, skorzystaj z jednej z dostępnych usług pomocy na żywo. Po prostu wyszukaj usługę pomocy na żywo i wybierz tę, która najbardziej odpowiada Twojemu klientowi. Możesz również poprosić klienta, aby wybrał tę, którą preferuje, co może mieć więcej sensu, ponieważ będzie on kupował miesięczny abonament. Po wybraniu usługi można ją wdrożyć na stronie klienta. Niektóre usługi pomocy na żywo obejmują nawet bezpłatne wdrożenie na stronie, więc Twoje usługi mogą nie być wymagane. Twój klient doceni tę sugestię, gdy wzrośnie liczba konwersji.
Oczywiście przedstawiony powyżej pakiet ma być początkiem, a nie końcem. Jeśli masz firmę, która sprzedaje artykuły młodzieżowe, takie jak sprzęt sportowy, być może zech cesz również założyć profil MySpace. Zwróć uwagę na fragment mówiący o znalezieniu innych katalogów i stron, na których powinni być Twoi klienci. Może to oznaczać dodawanie ich do katalogów lub komentowanie blogów z linkiem do ich strony. Można argumentować, że jest to bardziej związane z marketingiem w wyszukiwarkach i powinno być rozliczane godzinowo jako praca bieżąca.
Ogólnie rzecz biorąc, łatwo jest dostrzec, że media społecznościowe mogą stać się ogromnym centrum zysku dla projektantów stron internetowych. Dzięki nim przeniesiesz swoich klientów na wyższy poziom i udowodnisz, że możesz dać im wartość dodaną, której nikt inny nie potrafi. Z wyjątkiem innych osób, które przeczytały ten artykuł!
Czy używasz mediów społecznościowych jako środka do rozwoju swojej firmy? Podziel się swoimi doświadczeniami z naszą społecznością!