Sobota, 21 maja 2022

Facebook idzie na całość Meta

12 stycznia 2022

To prawie Halloween, więc wszyscy spodziewaliśmy się dziwnego strachu, ale niewiele mogło nas przygotować na mrożący krew w żyłach horror CEO Facebooka, Marka Zuckerberga, "działającego" zdumionego przed zielonym ekranem makiety Metaverse, podczas swojego keynote na imprezie Connect firmy.

Zuckerberg - lub The Zuckster, jak sobie wyobrażam, że przedstawia się, gdy przychodzi nieproszony do urodzinowych drinków - był w procesie ogłaszania, że firma formalnie znana jako Facebook będzie od teraz znany po prostu jako Meta.

Facebook, sieć społecznościowa, pozostanie Facebookiem, ale będzie to jeden z wielu produktów. Lub, jak The Zuckster wyraźnie ma nadzieję, jeden wśród wszystkich.

Wraz z nową nazwą przychodzi nowa tożsamość wizualna, jeden tak nijaki, że muszę iść full-on Clockwork Orange tylko do krytyki go. Z otwartymi oczami zobaczysz wydłużoną falę nieskończoności w nieszkodliwym techno-niebieskim gradiencie i generyczny geometryczny logotyp sans. Mógłbyś wrzucić 5 dolarów na stronę freelancera w stylu "sweat-shop" i otrzymać bardziej ambitny, inspirujący projekt niż ten. To jest zupełnie nijakie.

Gdybym bardzo, bardzo się starał znaleźć coś nie tak, mógłbym zasugerować, że M wydaje się trochę za duże, jednopiętrowa a jest trochę zbyt otwarta w porównaniu z odstępami w innych miejscach, a fala jest trochę niezrównoważona i trochę za mała. Ale to jest bycie bardzo drobiazgowym, ponieważ tak jak nie ma tu zbyt wiele powodów do ekscytacji, tak nie ma też zbyt wiele powodów do obrażania się. To logo nadaje się do ozdobienia średniej klasy router domowy.

Wiara Zuckstera w siebie jako pozytywnego ambasadora marki oznacza, że bierze on pełną zasługę za nowy kierunek. Mały zespół zaangażowany był podobno wymagane do podpisania obszernych NDA, i nie ma kredyt jest dana do jakiejkolwiek zewnętrznej agencji.

Oczywiście, bardzo łatwo jest wskazać, co Meta (née Facebook) robi źle. To, czego nie robi źle, to zarabianie pieniędzy. I to jest rozsądna decyzja biznesowa z firmy, która patrzyła, jak Google wyplątuje się z zarzutów etycznych związanych z algorytmami z jego rebrandingu Alphabet.

Wyciekły wewnętrzne badania sugerują, że Facebook jest bardzo zaniepokojony o jego zdolności do utrzymania swojej pozycji w krajobrazie mediów społecznych. Aplikacja jest w ostrym upadku. Nie jest już najczęściej instalowaną aplikacją, a nawet dla tych, którzy nadal mają konto, jest używany co tydzień, a nie co godzinę. Co najbardziej niepokojące, średnia wieku użytkowników stale rośnie.

Strategicznie, jest to dobry kierunek projektowania dla Facebooka. Najbardziej znaczącą korzyścią jest to, że absolutnie żaden z podstępnych, antydemokratycznych przestępstw, o które Facebook został oskarżony, nie może być powiązany z Metą; Meta jest czystym kontem.

W komunikacie prasowym, który powtórzył keynote Zuckstera, Meta zauważa, że zacznie handlować pod nazwą MVRS od 1 grudnia, wysuwając roszczenia jako podmiot gospodarczy Metaverse.

Metaverse - i niech to będzie jasne, to nie jest koncepcja The Zuckster - jest do tej pory źle zdefiniowany zbiór pomysłów, które potencjalnie będą spójne w ciągu najbliższych kilku lat w jakiejś formie sieci wirtualnej rzeczywistości. To prawie tak, jakby ktoś w siedzibie Facebooka powiedział: "Gdybyśmy tylko mogli nazwać się 'Inter', to mielibyśmy cały Internet!". I wszyscy wiwatowali.

Więc tak, istnieje ta obrzydliwa rzeczywistość, w której spędzimy resztę naszej kariery próbując znaleźć mniej skażoną nazwę dla metadanych. Ale to nic w porównaniu z ilością czasu, jaki poświęcimy na tłumaczenie przyszłym pokoleniom, że Meta to nie Metaverse.

Od teraz będę odnosił się do całego Web 3.0 jako Geoverse i zobaczę, czy nie uda mi się ożywić losów Geocities. Oto sieć społecznościowa, którą warto wskrzesić z martwych. Wszystkiego najlepszego z okazji Halloween.